Eastward Heterotopias of the Piano (2022)

Ordoulidis, N. (2022). Eastward Heterotopias of the Piano. In P. Vouvaris, P. Kardamis, G. Kitsios, E. Spyrakou, I. Stainhaouer, & I. Foulias (Ed.). (pp. 741-760). Thessaloniki: Hellenic Musicological Society [in Greek]

 

Ο βασικός στόχος του ερευνητικού προγράμματος, το οποίο εκπονείται στο πλαίσιο μεταδιδακτορικής έρευνας χρηματοδοτούμενης από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών, είναι η ανάδειξη μίας ξεχωριστής και ανεξερεύνητης πτυχής του πιάνου: τον ρόλο του εκτός του συνηθισμένου του πλαισίου, της κλασικής μουσικής. Το ερευνητικό πρόγραμμα εστιάζει στη δισκογραφία που απαντά σε διάφορες μουσικές πραγματικότητες εντός ενός ευρέως γεωγραφικού τόξου (Ανατολική Ευρώπη, Βαλκάνια, Μεσόγειος, Μέση Ανατολή). Κοινό χαρακτηριστικό γνώρισμα αποτελεί ο τροπισμός που συναντάμε σε αυτά τα ρεπερτόρια, τα οποία, μέσω της ιστορικής δισκογραφίας, συχνά σκιαγραφούν ενδιάμεσους τόπους από τα γνωστά στερεοτυπικά διπολικά σχήματα (λαϊκό-λόγιο, Δύση-Ανατολή, ξένο-δικό μας). Το πιάνο είναι παρόν στους χώρους ζωντανής επιτέλεσης αλλά και στη δισκογραφία των εν λόγω ρεπερτορίων. Στην τελευταία το συναντάμε από την εποχή ακόμη των κινητών συνεργείων ηχογράφησης, εξαρχής δηλαδή της δραστηριότητας της εμπορικής δισκογραφίας (1900). Στις ηχογραφήσεις αυτές το πιάνο εμφανίζεται μεν με τη γνωστή του «κλασική» ταυτότητα, αλλά εμφανίζεται επίσης με εναλλακτικά αισθητικά φορέματα: εκτελεί διαφορετικό ρεπερτόριο με διαφορετικό τρόπο, οικοδομώντας μία αυτοδύναμη οντότητα. Οι εναλλακτικές αυτές αισθητικές, παραμένουν ζωντανές και ενεργητικότατες μέχρι και σήμερα. Στην παρούσα εισήγηση θα παρουσιαστούν συνοπτικά ορισμένα από τα ευρήματα της ιστορικής δισκογραφίας, εξετάζοντας παράλληλα το πολιτισμικό πλαίσιο των περιοχών που αφορούν το ερευνητικό εγχείρημα.

 

Read the article here

TORUS web site